Jawa Jižní Amerikou ve stopách Čechů

Sice jsme přišli o nervy, ale vyrážíme!

Ufff, jsme tu už moc dlouho, ale povedlo se! Dostat motorku z přístavu byl takřka nadlidský úkol a bez pomoci místních přátel bychom to nezvládli. Jenže vše má svůj důvod i čas.

Přesouváme se do Rosario

V Buenos Aires, jsme zůstali skoro tři týdny. Doufání v brzké vydání motorky vystřídalo místní maňána. Mezitím naši kamarádi v Rosario startují excelentní výstavu klasických motocyklů, kde mimo jiné prezentují motocykly Jawa. To si nesmíme nechat ujít! A tak se stalo, že jednoho večera nám píše Fabricio, abychom přijeli za nimi. Bydlet budeme moci u nich a až přístav zavelí, pojedou s námi pro motorku. Perfektně! Chvilku se dohadujeme kdo bude platit lístky na autobus. Nedají si rozmluvit chtíč nám je zaplatit. Vzdáváme se.Jawa rodina

Cesta trvala přes tři hodiny, ale autobusy zde mají pohodlné. Na nádraží na nás už čeká Fabricio a vítá nás, jak je zde zvykem, polibkem na tvář. Je z našeho příjezdu celý nadšený a dává to velmi znát. Jedeme rovnou na výstavu, protože zde už čekají další nedočkaví kamarádi. Dostat se k místu, kde jsou české krásky chvilku trvá. Jsme tak trochu za opičky v zoo. Každému nás představují, vyprávějí odkud kam jedeme a oni na oplátku ukazují své naleštěné Jawičky. Na výstavě se krásně vyjímá česká vlajka, Jawa 250, Jawa 350, Pérák, Ogar a největší skvost je Wanderer z roku 1908. Pro ně jsme zas raritou my, proto musíme dát rozhovor do televize a na pódiu.

WandererJawa 175

Večer obcházíme celou výstavu a nestačíme se divit. Staré Gilery i Gilery vyrobené v Argentině, Nortony, Triumphy, BSA, Kawasaki 750 2t, Suzuki s rotačním motorem, staré Harleye a mnohem více.

Adrian GaglianoStřechu nad hlavou nám poskytuje Adrian. Místní king na opravu 2t motocyklů, se specializací na Jawy. Laboratorio Jawa – jak si říká. Jen na dvorku jich má dvacet, v ložnici další dvě rozložené a dílna se střechou? No fotky mluví za vše. Jeho táta začal s touto láskou v roce 1964 a jaký otec, takový syn. Nejvíce je pyšný na péráka po tatínkovi. Ten s ním podnikl cestu z Ushuai, dlouhou 6000km za 14 dní, bez jediného problému. Adrian motory Jawa nejen opravuje, ale i upravuje. Sám si postavil kdysi Jawu s dvěma karburátory, rozšířenými výfukovými kanály, prodlouženým sacím kanálem, sníženou hlavou, odlehčenou klikou a ten motor lítal 180kmh. Co je zajímavé, že i takto upravený motor mu vydrží přes 80tis km.

Na uvítanou nás druhý den čekají hody. Místní Asado nemá chybu. 8kg žebra krávy pro 10 lidí, k tomu hromada piva, vína a skvělé zábavy! Ono celkově, to tu ten týden nemělo žádnou chybu. Ačkoliv jsme opět museli k domluvě často používat překladač, vždy byla sranda. Několikrát se rozebíral rozdíl v kvalitě života v Argentině a u nás. Pro příklad, platy mají stejné jako my, náklady na bydlení také, ale výdaje za jídlo až o polovinu větší. Pokud chce jet rodina na dovolenou po Argentině, stojí jí to jako nás dovolená v Turecku nebo Řecku. Ojetá Jawa zde má cenu jako u nás méně ojetý Japonec. Přesto se ti kluci kudrnatí umí skvěle bavit a užívat si života.Adrianův Dům

Jsme jak pingpongové míčky

Konečně tu je den, kdy vyrážíme pro Doris. Jenže nemám sebemenší tušení, jak je Argentina prožraná korupcí a byrokracií. S úsměvem na tváři sedáme s Adrianem v pět ráno do jeho auta. O pět hodiny později se již ptáme policistů a ostrahy přístavu, kde je celnice. Posílají nás všude možně, ne jen do toho domu vedle nás, kde skutečně je.Když už konečně předám úřednici potřebné dokumenty, vrátí se s tím, že nemám vyplněné číslo pasu, špatný kód zásilky a ať si to vyřeším s přepravní spolčeností. Jenže moje agentka v Buenos Aires je toho názoru, že si to má vyřešit celnice. Takže běháme tam, sem, tam, sem, od kanceláře ke kanceláři, až nakonec končíme s nepořízenou u Javiera doma. Jeho žena má známého, který by nám měl pomoci. Bohužel to bude trvat až dva dny. Ok, čekáme dva dny. Mezitím vyrážíme do velkého obchodu s Jawa díly v Buenos Aires. Kdysi sem přiletěl ing. z Jawy, aby kluky naučil ty naše stroje správně opravovat. Asi to udělal více než dobře, když vidím co tu jezdí za skvosty.

Po dvou dnech plných e-mailové přestřelky ČR-Argentina, nekonečných telefonních hovorů Adrian-Fabricio-Stephanie(agentka v BA), držím konečně papíry v ruce. Bylo to peklo a nebýt té ,,argentinské mafie“ v podobě Adriana, Fabricieho, Javiera, Moniky a nevím koho ještě, asi bych už dávno dobrovolně visel na centrálním náměstí jako jejich vlajka. Bohužel překladiště už dávno zavřelo, takže pro motorku až v pondělí.Jawa v překladišti

Čekání přes víkend si krátím flaškou whiskey. Musím říct, že láhev, která stála zhruba 60Kč je moc dobrá. S vyčištěnou hlavou, dobitými baterkami,vyrážíme konečně do překladiště. Naivně jsem si myslel, že odevzdám papíry a za hodinu už budeme pelášit s Doris na korbě pick upu. ,,Jen“ hodinu jsme čekali na verifikátora, který má zkontrolovat bednu s motorkou. Vůbec ho pak nezajímalo co je v taškách a vedle motorky, hlavně když bude souhlasit číslo rámu. Jenže to nezná Jawu! Číslo už dávno není tak krásně čitelné a hlavně tam nejsou počáteční písmena. Chvilku se se hádal, ale pak ustoupil. Běžíme odevzdat dokumenty. Vše v pohodě vyřídí, vystaví. Po hodině máme motorku už na korbě. Akorát je čas na oběd. Adrian něco objedná a já samozřejmě netuším co to je. Přinesou hovězí plátky, brambory a já platím 270pesos. Je to výborné. Po obědě si chceme vyzvednout propouštěcí dokumenty, ale v tom nás zarazí. ,,Nemůžeme Vás propustit! Nemáte podepsanou kontrolu zásilky!“ Vybafne na nás úředník za přepážkou. Mám sto chutí to sklo prorazit a chytit ho pod krkem. Nejdřív nás chtějí odrbat o 1000USD a pak nás nechtějí pustit? Asi vědí, proč tam to sklo mají! Pana verifikátora, si však musíme najít sami. Nikoho nezajímáme. Nebyl by to problém, kdyby se nepropadl na dvě hodiny bůh ví kam..Lítáme po všech čertech jak namydlený hadr, abychom ho za dvě hodiny z ničeho nic viděli na chodbě. Za pět minut je vše podepsané a my jim za bránou ukazujeme, jaké to jsou jedničky!

Vybalujeme DorisJeště ten večer to Adrian nevydrží a po vytažení motorky z bedny nalévá olej, benzín a Doris promluví! Aktuálně chystáme vše na start. Adrian rovná přední tlumiče, které měli odchylku větší než byl schopen akceptovat, mění ložiska řízení, které byly kupodivu po smrti a my balíme. Nedokážeme ani vyjádřit náš velký obdiv i vděk za jejich pomoc!

Opravujeme DorisŠpatná ložiska