Jawa Jižní Amerikou ve stopách Čechů

Den s Motoškolou BEZPEČNĚ NA MOTORCE Akademie

motoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE akademieUž od mala mě to táhlo k motorkám. V šesti letech mě táta naučil jezdit na jeho starém pionýrovi a o dva roky později jsem si koupil svého prvního fichtla. Začínalo to blbnutím s kamarádem v pískovně, následně v patnácti řidičák a najednou jsem byl ,,králem silnic“.

I ,,mistr“ musí trénovat

Od té doby jsem najel na více než deseti motorkách přes 65 000km a krizových situací bylo více než dost. Co Vám budu nalhávat, pádů také pár bylo. K většině z nich by nemuselo dojít, kdybych správně zvládl krizovou situaci. Už delší dobu jsem pociťoval potřebu se naučit tyto situace zvládat. Impulzem mi letos byla právě plánovaná cesta na Jawě do Jižní Ameriky. Přeci jen pojedeme s přítelkyní na přetížené motorce nejen po asfaltu, ale i nezpevněných cestách. K tomu provozem, kde místy vládne anarchie. Pud sebezáchovy mi tedy radil navštívit kurz Motoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE Akademie, kde mají za cíl, nás na podobné situace připravit.

motoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE akademieDomluvili jsme si absolvování kurzu s plně naloženou motorkou v tandemu, neboť věříme heslu ,,Těžko na cvičišti – lehko na bojišti“. Kurz začíná kolem deváté dopoledne. Jelikož nejsme zrovna ranní ptáčata, uvítali jsme možnost vybrat si jedno z 9 míst po celé ČR a SR, kde Motoškola BNM vyučuje. Zvolili jsme pro nás nejbližší místo a to letiště v Panenském Týnci. Při příjezdu nás s úsměvem a kávou v ruce vítá organizační tým. Sám majitel Motoškoly BEZPEČNĚ NA MOTORCE Akademie nám při příjemném rozhovoru sděluje pestrý program, který nás čeká.
Vše začíná velmi zajímavou teorií s praktickým nácvikem. Ten si užívá zejména Týna, protožemotoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE akademie
poprvé v životě nemá problém zvednout ležící motorku, která je 5x
těžší než ona. Musím uznat, že jsem koukal s čistým úžasem na to, jak hravě si s tím poradila. Když se člověk naučí jak na to, jde to samo. Následuje vysvětlení základních principů chování i ovládání motorky, doplněné o rady ohledně správného oblečení pro jízdu na motorce.

Motorka není jen o bezhlavém tahání za plyn

Lehce jsme se občerstvili tatrankami a vodou, které jsou k dispozici během celého kurzu, a vyrazili jsme trénovat manipulaci v nízké rychlosti. Nejdříve sleduji instruktora, který ukazuje jak na to. ,,Tak takhle tu Jawičku nezlomím, to není možný“ pomyslím si, ale opak je pravdou. Ze začátku to sice moc nejde, ale Petr (instruktor) si nás vezme stranou, aby nám podrobně vysvětlil tu správnou techniku. No vida! Najednou to jde tak, že málem dřeme kufry o zem.  Týna sice vzadu lítá ze strany na stranu jako namydlený blesk, ale pocit strachu z pádu je pryč! Hurá.motoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE akademie

Následuje rychlý slalom mezi kužely. Že bych se konečně naučil dívat tam, kam chci jet? S tímhle jsem měl totiž vždycky problém. Však to znáte, koukáte na výmol, kluzkého hada, prostě všude možně, jen ne na to správné místo. Stačilo nám patnáct minut na to, abych pochopil, že bez toho to prostě nepůjde. Výsledek? S tím naloženým autobusem jsem zvládal to samé, co kluci na super-sportech! Nemluvě o obroušených stupačkách, které dříve znaly asfalt jen z pádů. Myslím, že holkám bylo na tom letišti slušný vedro, protože jsem je slyšel křičet snad v každé zatáčce.

motoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE akademieAle ježdění není jen broušení stupaček, otáčení se na malém prostoru či kličkování mezi auty, občas je potřeba rychle zabrzdit. Právě tohle mi bylo už několikrát osudným a tak jsem na silnici dělal batmana. Chcete -li lépe, brousil hubou o asfalt. Rozjíždím naloženou jalovici na cca 50kmh a sahám po brzdách. Poprvé nic moc, brzdná dráha delší než Čínská zeď. Radím se tedy s Petrem jak lépe na to. Opět mi vysvětluje techniku brzdění, vcelku alchymie, ale výsledek stojí za to. Najednou ten kolos s poddimenzovanými brzdami stojí dříve než nové CBR. Je to vážně v rukou, jen to tam najít.

Jedna z posledních částí se věnuje úhybnému manévru v různých rychlostech. Petr stojí mezi dvěma kuželi a na poslední chvíli ukáže, z jaké strany se vyhnout. Docela blázen, takhle nám věřit. Samozřejmě nám před tím ukázal i vysvětlit jak na to, ale stejně. První dvě jízdy jsou o fous. Kufrem shazuji kužel, ale potom to už jde.motoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE akademie

Ukázal jsem ti směr, teď je to na tobě

Po více než sedmi hodinách intenzivního tréningu opouštíme s Týnou Panenský Týnec a hned máme příležitost si vyzkoušet krizové brzdění i úhybný manévr. Člověk musí být stále v pozoru, protože jakmile sedíte na motorce, jste ohrožený druh. Auta Vám tu přednost prostě nedají! My musíme uznat, že během toho jednoho dne, jsme posunuli naše limity zas o dost výše a díky tomu bude Jižní Amerika ve stylu Bezpečně na motorce!

motoškola BEZPEČNĚ NA MOTORCE akademieChceš i ty být připravený na silnici, terén nebo cestování? S čistým svědomím ti mohu doporučit navštívit http://www.bezpecne-na-motorce.cz .

Kafi 😎

 

 

Video z kurzu: